IBramcIdentiteit & branding - De psychologie achter een sterk merk

Branding is een psychologisch proces. Simpel uitgelegd: een merk nestelt zich in het geheugen van de consument, waarin het betekenis opbouwt door tal van associaties. Als een spinnenweb. Coca Cola snapt dat als geen ander. Elk jaar weer spendeert het merk rond de kerstdagen miljoenen marketingdollars om de associatie met het gezellige decemberfeest te versterken. Niet om Coca Cola als kerstdrankje in de markt te zetten, maar om als merk iets van dat onvervalst blije kerstgevoel te snoepen. Mensen vinden kerst gezellig, dus vinden mensen Coca Cola gezellig. Je drinkt geen bruin zoetig suikerdrankje, maar een teug gezelligheid.

Maar hoe bouw je nou zo’n sterk en onweerstaanbaar merk? RAMC handteert onderstaande drie kernprincipes van branding voor uw onderneming:

#1: De positie
Een sterk merk kan alleen maar groeien waar er plek is in het consumentenbrein. Verbind je merk daarom met iets unieks, zoals een waarde, voordeel of persoonlijkheid, die natuurlijk aansluit op de productsoort maar nog niet door de concurrent is bezet. Vindt dat ene woord dat jouw merk beschrijft.


#2: Associaties versterken
Tijd om je merkpositie diep in het hoofd van de consument te krijgen. Hoe? RAMC koppelt je merk aan relevante concepten die al lang en breed een plekje hebben veroverd in die grijze massa. Door elk aspect van je communicatie in lijn te brengen met je positie ontstaat een onbreekbare brandpositie.

#3: Herkenbaarheid
Als je veel tijd en geld besteedt aan het versterken van merkassociaties, dan wil je daar zo veel mogelijk de vruchten van plukken. Het is zaak een consistente toon en stijl te creëren. Je merk wordt daardoor zo herkenbaar dat een glimp van het logo op den duur genoeg is om alle branding associaties op te wekken. RAMC ontwerpt in nauwe samenwerking met u allereerst een visuele stijl die nauw aansluit bij uw merk. Een luxemerk zal uit de buurt blijven van de kleur geel – een merk met een traditioneel en betrouwbaar karakter zal niet springen in de golf van hippe designtrends. Vervolgens ontwikkelen wij eveneens een tone of voice die lekker weerklinkt bij uw merkidentiteit. Uw merk wordt krijgt zo een stem en gezicht waaraan het langs alle kanalen te herkennen is.

Branding is associaties creëren. Op welke bestaande gevoelens of motivaties haakt jouw merk in? RAMC helpt u graag op weg in deze zoektocht en implementeert meetbare indetiteit & branding bouwstenen.